Brev:
Ammestop + spisning
5. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Ammestop + spisning
Kære Helen
Tusind tak for dine tidligere svar, som har været meget anvendelige. Det er rart at have nogen, som man kan spørge til råds.
Min søn på 15 måneder spiser meget forskelligt i perioder. Nogle gange er vi som forældre godt tilfredse, andre gange er vi næsten bange for, at han skal svinde ind til ingenting. Han har i lang tid ikke taget ret meget på, men trives fint, og vores sundhedsplejerske er ikke umiddelbart bekymret.
Indtil for 1,5 uge siden har han ammet om natten. Jeg ville gerne have ammet ham om aftenen lidt længere, men det blev mere og mere om natten, så til sidst så vi ingen anden udvej end en kold tyrker. Det gik meget godt med far alene i soveværelset med sønnen, men han vågner stadig mange gange og virker til at mangle maden og væsken. Vi tilbyder ham vand, banan, yoghurt mv., men han nægter næsten hver gang at indtage noget som helst. - Han er nemlig (nogle gange) meget sur og fornærmet over at blive nægtet amningen.
Vi havde regnet med, at han ville begynde at spise og drikke mere i løbet af dagen, nu hvor han ikke får de 2-5 amninger i løbet af natten, men det er ikke sket endnu. Er det normalt, eller er der noget galt? - I det hele taget er det blevet meget sværere at lokke mad og drikke i ham i løbet af dagen. Det skal helst være noget meget lækkert, og vi må næsten ikke hjælpe ham med at spise. Så bliver han fornærmet igen og nægter at spise mere. - Det skal dog siges, at jeg nok er kommet til at presse ham lidt for meget til at spise her efter ammestoppet, men det er jeg holdt op med nu.
En normal dag i børnehaven ser sådan ud:
- Morgenmad kl. 7.30 hjemme: havregrød af 1 dl. havregryn og 2,5 dl. vand + smør og mælk til. Evt. lidt frugt. Mælk i kop. Her spiser han alt fra ingenting til 2/3 portion. Dog som regel det første...
- Frokost kl. 11.15 i børnehaven: varm mad, evt. pasta med kød og salat. Her er det også meget forskelligt, hvor meget han spiser. Mælk i kop.
- Eftermiddagsmad kl. 14 i børnehaven: sandwich med forskelligt pålæg. Her ryger der ikke så meget ned, da han ikke er så god til at tygge endnu. Vand i kop.
- Sen eftermiddag hjemme kl. 16: En halv banan, evt. lidt grød, en halv bolle el. lign. Vand.
- Aftensmad kl. 17.30-18: alm. aftensmad, evt. kødboller med sovs og kartofler. Vand i kop.
- Godnatgrød kl. 19: alt fra 1 skefuld til 1,5 dl.
Hvad er dine tanker i forbindelse med ændret adfærd efter ammestop? Det skal dog siges, at han også tidligere, mens han stadig ammede, har haft perioder, hvor han har nægtet at spise ret meget i lang tid. I hvor høj grad skal man som forælder bare acceptere det og sige til sig selv, at børn jo ikke sulter sig selv?
På forhånd tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Trine